12631191_10208446326666177_135734519_o

Grafikkortet er det komponent i en PC, som beregner billedet, der vises på skærmen. Selve grafikkortet har sin egen GPU, som bliver brugt udelukkende til grafikberegninger. Grafikkortet kan både fås som en integreret del af computerens bundkort, og som et separat kort der sættes i bundkortet. De integrerede kort er historisk set blandt tidens langsommeste kort, men klarer fint det meste computerarbejde. De hurtigste integrerede kort kan som regel trække de nyeste computerspil ved laveste visuelle indstillinger. Med de eksterne nyere dedikerede grafikkort, kan man køre dem i SLI eller CrossFire, hvor man så får en stærkere ydelse ud af kortet. Man kan derfor opnå kraftigere ydelse, og det er især brugt hvis at man kører med flere skærme ad gangen, for eksempel NVIDIA Surround.

12633032_10208446326506173_1388972113_o

RAM er det sted i en computer, hvor styresystemkomponenter, programmer og anden data der bliver brugt meget bliver opbevaret, så der er hurtig adgang til dem. Fordelen ved RAM er, at det er meget hurtigere at læse fra og skrive til end en harddisk, cd-rom eller diskettedrev.

12660466_10208446326346169_647320419_n

Cd-rom er et optisk medie til data.

12656528_10208446325906158_1017111327_o

En harddisk består af 1-6 magnetiske plader, der bruges til at holde ens data på i binær form. Et læsehoved til at læse og skrive data, og (i moderne harddiske) en “voice coil” til at drive læsehovedet hen over diskene. En harddisk er ligeledes non-volatil, hvilket betyder at alle data bibeholdes selvom computeren er slukket.

12631259_10208446327346194_1424676173_o

Central Processing Unit forkortes næsten altid til CPU. Den kan også kaldes en centralenhed eller blot en processor. Der findes forskellige typer af CPU’er. De mest kendte i personlige computere er fra Intel, AMD, Sun, Motorola og Transmeta. Det ses ofte, at man sætter flere CPU’er sammen i en computer (SMP) for at opnå større regnekraft.

Når en CPU’s hastighed skal betegnes, nævnes dens interne regnehastighed i Hz (MHz og GHz). Dette afspejler ikke direkte hvor mange beregninger per sekund en CPU kan udføre. I “gamle dage” kunne en CPU normalt udføre: beregninger per sekund = Hz divideret med cyklusser per instruktion og det er almindeligt med 2-200 cyklusser per instruktion.

12633299_10208446326866182_990906856_o